Geluid is niets anders dan trillende lucht die via de oorschelp en uitwendige gehoorgang het trommelvlies in beweging zet. Deze trillingen worden via de gehoorbeentjes aan het slakkenhuis doorgegeven. In het slakkenhuis worden zo de haarcellen in beweging gezet.
Door de zintuigcellen in de haarcellen worden de trillingen omgezet in elektrische signalen. Deze signalen worden door de gehoorzenuw naar de hersenen geleid, waardoor wij het als geluid ervaren(horen).
De haarcellen, vooral die van de hoge tonen, raken beschadigd door lawaai. Vooral de tonen tussen 2000-3000 hertz ( tamelijk hoge tonen) zijn kwetsbaar. Het opvangen van hard geluid vergt nl. veel v.d. veerkracht v.d. haarcellen. Na een rustperiode kunnen ze zich herstellen, tenzij het geluid te lang heeft geduurd,of te intensief is geweest. De zintuigcellen trillen kapot door het harde geluid.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je zult niet geheel doof worden van lawaai of muziek maar je kan je gehoor dusdanig beschadigen dat je gehoor veel minder wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan dus wel doof worden :)
Diep in je oren zitten allemaal gehoorzenuwen. Je kunt deze vergelijken met een korenveld. Als het hard waait, waait een deel van dat korenveld om en blijft plat liggen. Zo gaan bij harde muziek of lawaai een deel van die gehoorzenuwen plat liggen (ze beschadigen) en komen niet meer overeind. Hoe meer van die zenuwen beschadigd raken, hoe minder je nog hoort.
jc54
14 jaar geleden
Door langdurige blootstelling aan hard geluid (popconcerten, disco's, walkmans, lawaaiige werkplaatsen, maar ook wel bij beroepsmusici) raken de zintuighaartjes in het slakkenhuis beschadigd. Daardoor kan men bepaalde frequenties slechter of niet horen, of zelfs geheel doof worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het menselijk gehoor en de verwerkingssystemen in de hersenen zijn totaal niet ingesteld op al die decibellen. Of je krijgt iets aan de gehoorzenuw of je krijgt een soort beroepsdoofheid waarbij de hersenen weigeren dit soort geluiden nog te registreren.

Ik zou willen dat veel meer mensen zich bovenstaande zouden realiseren dan zouden we niet meer lastig worden gevallen met van die autoradio's van jonge mensen die kennelijk nu al stokdoof moeten zijn. Waarom moet het anders zoooooo hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na bovengenoemde antwoorden gelezen te hebben, durf ik te stellen dat je behalve doof kan worden door blootstelling aan de te harde geluid, ook oorsuizen (tinnitus) zich kan ontwikkelen. Ja, je wordt enerzijds doof maar er kan zich dus door langdurige blootstelling aan te hard geluid tinnitus ontstaan. Dit heb ik ruim 20 jaar omdat ik geen gehoorbeschermers heb gebruikt. Soms wens ik wel eens dat ik doof was. 24 uur per dag een sissend en fuitend geluid horen is geen pretje. Het orgaan van Corti wordt dusdanig beschadigd dat de trihaartjes net als bij een korenveld plat blijven liggen. Dit geeft toch aan je hersenen door dat er geluid is. In het gedeelte van het toonberijk van de beschadiging treedt gehoorverlies op. Mijn advies zou dan ook zijn om je niet bloot te stellen aan extreem geluid.
Gebruik gehoorbschermers!
Nog een likk hierbij:
http://www.goeievraag.nl/vraag/twee-vragen-oorsuizen-tinnitus.28950

Toegevoegd na 3 minuten:
Bedoelde natuurlijk link

Toegevoegd na 8 minuten:
De link werk kennenlijk niet maar is wel te vinden in de GV zoekbalk onder tinnitus. Sorry, De vraagsteller is nl onbekend.